Kunna hjälpa någon

2009-10-18 @ 12:32:27
Sitter och läser lite läxa och ramlade över denna text. Tyckte den va riktigt bra. Stämmer i alla lägen. Läs den, ta in den, bearbeta den och lev efter den!

Om vi vill lyckas
med att föra en människa mot ett bestämt mål
måste vi först finna henne där hon är
och börja just där.


Detta är hemligheten i att hjälpa.
Den som inte kan det
lurar sig själv
när han tror att han kan hjälpa andra.

För att hjälpa någon
måste jag visserligen förstå mer än vad hon gör
men först och främst
förstå det hon förstår.

Om vi inte kan det
så hjälper det inte alls att jag vet mera.

Vill jag ändå visa hur mycket jag kan
så är det för att jag är högmodig
så att jag i stället för att hjälpa honom
vill bli beundrad själv
istället för att hjälpa henne.

All äkta hjälpsamhet
börjar med ödmjukhet inför den man vill hjälpa
och därmed förstå
att detta med att hjälpa
är att inte vara härsklysten
utan att vara tålmodig.


Kan jag inte detta
så kan jag inte heller hjälpa någon.

Skriven av Sören Kierkegaard

Madde maddis

Kommentarer
Postat av: Lotta

Mycket bra mycket bra.

2009-10-18 @ 17:34:15
URL: http://gyllensteen.blogg.se/

Skriv något kul här:

Namn:
Klart jag ska bli ihågkommen!

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0