Al-anon

2009-09-12 @ 19:06:14
I dag har jag varit på AA-konvent och jag måste säga att alla ni nyktra alkolister och narkomaner är starka.
Stå ut och motstå alla världens frästelser. Ni kan få ut så mycket mer av livet om ni står emot och inte går in i dimman igen.
Det var två olika möten som varvade varandra. Det var AA-möten och
Al-anon möten.

AA-möten har jag i mitt tidigare inlägg förklarat men då tog jag inte upp vad Al-anon är.

Al-anon är uppbyggd på samma sätt som AA med tolv stegs programmet och dom har samma regler och tillväga gång sätt. Det finns en viktigt skillnad och det är att Al-anon har medlemmar som är anhöriga till någon som har ett beroende av något slag.
På deras möten pratar dom om hur omgivningen till en missbrukare tar skada och hur dom nära och kära beter sig. Vissa har svårt att se sin man / kvinna utan spriten och måste genomgå en egen liten behandlng för att lära sig hur man kan hjälpa sin respektive. Och vuxna barn berättar hur det varit att växa upp med en beroende och hur det fortfarande är.

I alla fall. Hela dagen var jätte bra och det var massa snälla människor som var villiga att berätta om hur deras resa till nykterheten gick till.

Efter konventet lagade jag och Helena middag. Lasange blev det. Råkade glömma den i ugnen lite för länge så kannterna blev lite svarta.....
Gick och äta ändå.

Helena ska åka hem över natten så jag ska sova själv i rummet. Kommer nog kännas konstigt att vara själv efter nästan en månad av sällskap.

Hoppas alla har en bra lördag.

Madde maddis

Kommentarer

Skriv något kul här:

Namn:
Klart jag ska bli ihågkommen!

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0